Alles in de cloud

Diensten---Uitbesteden---Alles-in-de-cloud.png

Besteed uw volledige ict uit met behulp van managed hosting. Al uw ict wordt betrouwbaar geleverd vanuit ons Nederlandse datacenter, zonder dat u er naar om hoeft te kijken.

Cloud.pngPlaats samen met OGD (delen van) uw ict in de cloud. U richt zich op kernactiviteiten en bespaart kosten terwijl de kwaliteit van uw ict stijgt. Gebruikers doen hun werk zoals ze dat gewend zijn en zijn niet bezig met de achterliggende techniek. Wij verzorgen de inrichting en het beheer van alle werkplekken en applicaties en bieden daarnaast veilige e-mail- en back-upvoorzieningen.

Slimmer werken: overal, altijd en met ieder apparaat

Met een cloudwerkplek kunnen uw medewerkers overal en altijd werken. Een internetverbinding is voldoende om toegang te krijgen tot ieders eigen werkplek, applicaties en bestanden. Ook wanneer gebruikers willen werken met hun eigen laptop, netbook, mobiele telefoon of iPad. Onze clouddiensten bieden u en uw medewerkers ongekende flexibiliteit en mobiliteit.

Gehost in Nederland

Clouddiensten komen in vele vormen, maar in bijna alle gevallen wordt een deel van uw data opgeslagen op een server ergens op de wereld, op een plek waar u geen kijk of controle over heeft. “De lucht is toch de lucht? Wat maakt het uit waar mijn data staat?” Lucht is niet zomaar lucht als het om data-opslag gaat. Amerikaanse regelgeving is anders dan bijvoorbeeld Nederlandse, daarom is het zeker van belang te zorgen dat uw data in Nederland wordt gehost. 

Ook als u bijvoorbeeld gegevens van klanten of patiënten opslaat. Daarvoor heeft u namelijk juridische en technische verplichtingen. Dit geldt vooral voor organisaties in de overheid, zorg en financiële sector. Voor de veilige opslag van gevoelige data zijn allerlei Nederlandse en Europese regels. Die regels gelden niet in bijvoorbeeld India. U weet dus pas zeker dat de regels worden gevolgd als uw data in de EU, en liever nog in Nederland, is opgeslagen.

OGD host alles in Nederland. Wij hebben de sleutel en zorgen ervoor dat aan alle technische en juridische randvoorwaarden wordt voldaan. Voor al onze klanten.  

Geen beheer, geen zorgen

Wanneer u uw volledige ict in de cloud plaatst, hoeft u zich nergens meer zorgen om te maken. Wij nemen de ict-werkzaamheden van u over en voeren ze met al onze kennis en ervaring sneller en beter uit. Alles wordt veilig centraal geplaatst en beheerd in ons datacenter, waar altijd experts in de buurt zijn die uw systemen in de gaten houden. Daarnaast zijn onze clouddiensten flexibel en snel schaalbaar. Heeft u plots extra werkplekken nodig of moet een gebruiker gebruik kunnen maken van een specifieke applicatie? Geen probleem. U kunt snel schakelen: werkplekken zijn in no-time uitgerold en rechten en applicaties zijn met een paar klikken toegewezen.

Optimale ondersteuning en kwaliteitsmanagement

Ook kunt u terecht bij de OGD Shared Servicedesk, onze gedeelde helpdesk op afstand. Bij vragen of problemen profiteert u van de gedeelde kennis en ervaring van onze experts. De meeste problemen kunnen op afstand verholpen worden, maar wanneer nodig komt er gewoon een medewerker naar u toe. Daarnaast heeft u met de service delivery manager één vast aanspreekpunt. Hij is verantwoordelijk voor het waarborgen van de kwaliteit en zorgt dat alleen de nieuwste en beste technieken worden toegepast.

Meer weten over onze kijk op de cloud? Lees dan de themapagina 'de Cloud'.

Iedere organisatie heeft eigen ict-behoeften. Daarom is het goed u af te vragen waarom u wel of niet wilt overstappen naar de cloud. Hieronder staan de voornaamste redenen om over te stappen naar de cloud op een rij.

U wilt zich niet bezighouden met ict

U wilt uw ict uitbesteden om zich volledig te richten op uw kernactiviteiten. U vindt dat ict simpelweg een facilitair goed moet zijn, waarvan u de kosten laag en overzichtelijk wilt houden. U heeft behoefte aan één aanspreekpunt dat alles voor u regelt, zodat u niet langer contacten hoeft te onderhouden met verschillende leveranciers.

U wilt meer kennis en kwaliteit

U wilt dat uw organisatie voorop loopt. Bijvoorbeeld omdat uw organisatie veranderingen doormaakt die het gebruik van nieuwe technologieën eisen, of omdat u wilt dat uw medewerkers overal en altijd kunnen werken. U wilt niet afhankelijk zijn bepaalde technologieën maar juist mee gaan met de ontwikkeling van de markt.

U wilt goedkopere en efficiëntere ict

U wilt simpelweg de beste ict tegen de laagste prijs. Kosten moeten laag en overzichtelijk zijn. U wilt voorspelbaarheid van kosten door te betalen per werkplek en u wilt alleen betalen voor applicaties die ook daadwerkelijk gebruikt worden.

Onze clouddiensten zijn volledig op maat in te richten. Van kantoorsoftware tot bedrijfskritische applicaties, u bepaalt hoe uw ict-omgeving wordt ingericht. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Microsoft Office of OpenOffice.org, Outlook of Thunderbird, maar ook aan uw boekhoudpakketten, ERP-software of database-software. Implementatie is voor vrijwel iedere applicatie mogelijk. Zelfs uw maatsoftware integreren we naadloos.

U betaalt een vast bedrag per werkplek. De prijs hangt af van welke applicaties en voorzieningen u gebruikt. Per extra applicatie betaalt u een vaste prijs. Ook de benodigde hardware voor de werkplek kunt u bij ons kopen of huren per maand.

onderdelen_en_bereikbaarheid.png

Volledig beheer 

U hoeft niet meer om te kijken naar het beheer van uw ict-omgeving. Onze beheerders nemen uw ict-werkzaamheden over en doen het grootste deel van het werk vanaf onze locatie. Op afstand beheren ze werkplekken, installeren ze (bedrijfsspecifieke) applicaties en houden ze uw e-mailvoorzieningen in de lucht. Alles wordt veilig centraal geplaatst en beheerd in ons datacenter, waar altijd experts in de buurt zijn om uw systemen in de gaten te houden. En wanneer er onverhoopt toch een probleem is dat ter plekke verholpen moet worden, komt er alsnog een beheerder naar u toe.

OGD Shared Servicedesk

Ook maakt u gebruik van de OGD Shared Servicedesk (SSD), onze gedeelde helpdesk op afstand. Als klant van de Shared Servicedesk put u uit de gedeelde kennis en ervaring van het helpen van meerdere klanten, en houdt u de kosten laag door deze met anderen te delen. De meeste problemen kunnen door de SSD op afstand verholpen worden, maar als het nodig is komt er direct een medewerker naar u toe. En dankzij de verruimde openingstijden (zeventien uur per dag, van 07.00 uur tot 24.00 uur) is de SSD bij uitstek geschikt voor het nieuwe werken.

Vast aanspreekpunt, heldere rapportages

Wanneer u met OGD uw ict in de cloud plaatst, bent u verzekerd van uitstekende dienstverlening en de nieuwste en beste technologieën. Een service delivery manager houdt continu in de gaten of wij onze afspraken met u goed nakomen en schakelt bij wanneer dat nodig is. Hij is tevens uw centrale aanspreekpunt. Daarnaast blijven wij de achterliggende techniek constant verbeteren en zoeken we altijd naar manieren om efficiëntie te verhogen. U ontvangt op regelmatige basis rapportages waarin u na leest of alles volgens afspraak verloopt. Heldere communicatie staat wat ons betreft centraal.

Onze clouddiensten gebruiken de nieuwste en beste technologieën. We zijn constant op zoek naar manieren om de achterliggende techniek nog beter te maken. U loopt dus altijd voorop, zonder zelf tijd te hoeven steken in het volgen van de technologische ontwikkelingen. OGD onderhoudt partnerschappen met verschillende leveranciers en kiest altijd voor de beste techniek voor elke specifieke oplossing.

Enkele voorbeelden van technologieën die we gebruiken, zijn:

  • Cisco netwerkoplossingen
  • VMware vSphere
  • Microsoft App-V
  • Citrix XenApp
  • Microsoft SQL.

Google Apps en Office 365

Ook werken met Google Apps en Microsoft Office 365 is uitstekend mogelijk. Deze diensten kunnen gemakkelijk en goed geïntegreerd worden binnen uw private cloud.

Microsoft Windows 8 en Windows Server 2012

Bij OGD hebben we ook ervaring met omgevingen op basis van Microsoft Windows 8 en Windows Server 2012. Deze nieuwste Windows-lijn van Microsoft is in het bijzonder gericht op cloudintegratie en het overal en altijd kunnen werken. Lees meer over onze kijk op Windows 8 en Windows Server 2012 op de themapagina Windows 8 en Windows Server 2012.

Na de overstap naar de cloud kunnen uw medewerkers overal en altijd werken. Het enige dat ze nodig hebben om verbinding te maken met hun eigen werkplek is een internetverbinding.

Via een inlogscherm kunnen ze met behulp van remote desktop inloggen en direct aan de slag. Uw medewerkers zien dan gewoon het bureaublad dat ze kennen van de eigen werkplek op kantoor. Alleen wordt alles nu aangeboden vanuit ons datacenter en kunnen uw medewerkers dus overal en altijd werken.

Applicaties

Wij kunnen vrijwel alle applicaties aanbieden via managed hosting. Dat geldt ook voor bedrijfsspecifieke software en bestaand maatwerk. Per gebruiker kunt u aangeven welke applicaties hij of zij gebruikt. U stelt voor iedere gebruiker dus specifieke applicaties en rechten op die applicaties beschikbaar. Zo biedt u uw gebruikers precies die mogelijkheden die ze ook daadwerkelijk nodig hebben. U betaalt alleen voor applicaties die ook echt worden gebruikt.

Sommige applicaties zijn zo zwaar dat ze vanuit een datacenter momenteel nog niet optimaal presteren over een internetverbinding. Denk aan applicaties voor grafisch ontwerpers of voor het maken van 3D-modellen. Deze applicaties vragen zo veel rekenkracht dat het verstandig is ze lokaal aan te bieden. Maakt u gebruik van zware applicaties? Dan raden we u aan na te denken over de mogelijkheden van onze hybride cloudconcept. Hiermee combineert u de voordelen van de cloud met de rekenkracht van lokale voorzieningen. Lees hier meer over ons hybride cloudconcept.

De overstap naar onze clouddiensten benaderen wij als een volwaardig ict-project en wordt uitgevoerd door een projectteam van Projecten & Advies. Het project bestaat uit de volgende stappen:

  1. Inventarisatie
  2. Keuzes maken
  3. Projectvoorbereiding
  4. Technische implementatie
  5. Functionele test en acceptatie
  6. Migratie
  7. Nazorg en oplevering

1. Inventarisatie

De eerste stap is het maken van een uitgebreide inventarisatie van uw huidige ict, de belangrijke processen en uw specifieke wensen en eisen. Speciale aandacht gaat hierbij uit naar bestaand maatwerk. Door goed inzicht te krijgen in hoe uw organisatie werkt en welke rol de ict daarin moet spelen, kunnen we samen tot de beste oplossing voor uw organisatie komen.

2. Keuzes maken

In deze fase bespreken we samen uw situatie en bepalen we welke weg samen inslaan. Wij adviseren u en doen een voorstel over hoe wij denken dat we uw ict het best in kunnen richten. Vervolgens kiest u zelf hoe u het precies wilt hebben. Heeft u bijvoorbeeld voorkeur voor bepaalde technieken of oplossingen, dan zorgen wij dat deze geïmplementeerd worden.

3. Projectvoorbereiding

We lopen gezamenlijk het project door en stippelen samen met u de planning uit. De benodigdheden voor de start van het project worden vastgesteld. De projectmanager schrijft het projectplan. Mogelijke knelpunten voor de projectuitvoer worden in kaart gebracht.

4. Technische implementatie

De voorbereidingsfase wordt afgesloten en de technische implementatie start met een kick-off. We stemmen de verwachtingen tussen u en het projectteam af en maken werkafspraken. Eventuele momenten van downtime en wijzigingen die van invloed zijn op productiesystemen of beslissingen vereisen, worden gezamenlijk ingepland. Tijdens de implementatie documenteren wij de uitgevoerde installaties, configuraties en wijzigingen in de bestaande omgeving.

5. Functionele test en acceptatie

Zodra de nieuwe omgeving gereed is, komt het moment hem uitvoerig te testen. U toetst of de nieuwe omgeving aan de verwachtingen voldoet en eindgebruikers en functioneel beheerders doorlopen een testomgeving op basis van functionaliteit. OGD ondersteunt u bij het testen. Samen met uw functionele insteek, leveren wij vanuit de techniek nuttige aanvullingen voor een succesvolle test.

Eventuele fouten of aanvullende wensen die uit de test naar voren komen worden behandeld. Hierna worden deze punten nogmaals getest. Wanneer alle openstaande punten zijn afgehandeld en geslaagd voor de tests, volgt de go-no-go-beslissing.

6. Migratie

Al tijdens de technische implementatie is een migratieplan opgesteld, waarin de benodigde stappen voor de migratie zijn vastgelegd. Het moment van de migratie bepaalt u samen met de projectmanager. Om verstoring van de beschikbaarheid van systemen te minimaliseren, kan de migratie bijvoorbeeld in de avonduren of het weekend worden uitgevoerd.

We helpen u met de communicatie naar uw gebruikers zodat zij op de hoogte zijn van de komende wijzigingen. Daarnaast kunnen we uw gebruikers eventueel klaarstomen voor de wijzigingen met behulp van opleidingen en cursussen.

7. Nazorg en oplevering

Na de installatie vindt een nazorgperiode plaats zodat gebruikers van het netwerk, in samenwerking met de projectmedewerkers, aan hun nieuwe omgeving kunnen wennen. Ook behandelen we eventuele storingen of wensen.

In samenspraak met u plannen we vervolgens de definitieve oplevering. Tijdens de oplevering rapporteren wij over het verloop van het project. Daarna draagt het projectteam de nieuwe functionaliteit en de verantwoordelijkheid voor de nieuwe omgeving over aan onze cloudbeheerder. Hij ontvangt ook alle relevante documentatie, wachtwoorden en eventuele openstaande actiepunten.

Opleiding van gebruikers

Bij een normale overstap naar verandert er voor de meeste gebruikers vrijwel niets. Kiest u er echter voor om naast de migratie naar de cloud ook over te stappen naar een nieuw softwarepakket, dan kan OGD helpen deze verandering gemakkelijker te maken voor uw gebruikers. Bijvoorbeeld wanneer u overstapt naar (een nieuwe editie van) Microsoft Office of gebruik gaat maken van een opensourcepakket. De ervaren docenten van OGD maken uw eindgebruikers snel wegwijs in hun nieuwe ict-omgeving. Meer weten? Neem contact met ons op.

contact

Casper Polspoel Business unit manager Beheer088 65 00 000

alle velden zijn verplicht