Onze referenties in de zakelijke markt

logo_BPF.pngDe Bioprocess Pilot Facility (BPF) is een unieke organisatie. In haar fabriek in Delft faciliteert zij de testproductie van duurzame bioprocessen. De BPF voorziet erin dat de grote processen op kleine schaal uitgeprobeerd kunnen worden in een omgeving die er – in het klein – precies zo uitziet als een latere grote fabriek. Zogenaamd opschalingsonderzoek is risicovol en vereist dure apparatuur. Om deze kosten en risico’s te delen is de Bioprocess Pilot Facility door Purac, DSM en de Technische Universiteit Delft als zelfstandige organisatie in het leven geroepen.

OGD en BPF

OGD heeft aan BPF advies gegeven over de inrichting van de kantoorautomatisering en vervolgens deze omgeving voor BPF ingericht. De omgeving is opgebouwd uit een combinatie van Office 365 en Windows Intune. Voor bestandsdeling en e-mail werd Office 365 geïmplementeerd, zodanig dat medewerkers via een laptop of PC de lokale Microsoft Office kunnen gebruiken. Voor het updaten en beveiligen (anti-virus) van de laptops en werkplekken is gebruik gemaakt van Microsoft Intune (een cloud-oplossing van Microsoft).

Voor BPF levert dit onder andere op dat de software altijd up-to-date is, kosten voor kantoorautomatisering voorspelbaar zijn en de omgeving overal te gebruiken is door de medewerkers van de BPF. OGD zorgt voor het beheer van de omgeving en zorgt met een shared servicedesk dat de medewerkers van BPF met vragen en meldingen van 7:00-24:00 uur terecht kunnen.

De samenwerking begon onder andere met een rondleiding en een aantal instructies voor de OGD medewerkers. De OGD medewerkers hadden na deze eerste kennismaking een beter beeld bij de organisatie en vonden het ook gewoon gaaf. Lees hier op onze blog meer over deze kennismaking.

"BPF wil zich voornamelijk bezig houden met haar specialisme in het testen van duurzame bioprocessen. Doordat we onze ict hebben uitbesteed kunnen wij ons richten op onze kernactiviteiten en weet ik dat er een gemotiveerd team van specialisten voor ons klaar staat." — Leen van Meerveld, Manager Maintenance en Facilities

Spuigroep.pngSpuigroep B.V. is de holding van een aantal organisaties die actief zijn in de automotive branche. Zij houden zich bezig met het exploiteren van tankstations, het verhuren van auto’s en aanhangers alsmede autoleasing activiteiten. Bekende dochters van de Spuigroep zijn bijvoorbeeld Europcar Autoverhuur, Achilles Brandstof Maatschappij, Achilles Autolease, Boedelbak en Optima Mobiliteitsadvies en Beheer.

Europcar Autoverhuur B.V. is een franchisenemer van Europcar International en één van de grootste autoverhuurbedrijven van Nederland. Het hoofdkantoor is in Den Haag gevestigd. Europcar heeft met een landelijke dekkend netwerk, vestigingen in alle grote steden, op alle luchthavens maar ook in kleinere plaatsen in Nederland.

Avia is een snelgroeiende onderneming met ruim 250 tankstationlocaties in Nederland waar ABM er 40 exploiteert. Boedelbak® bv is 28 jaar marktleider in aanhangwagenverhuur. Door heel Nederland zijn de bekende geel/ blauwe aanhangwagens op ongeveer 400 verhuurlocaties te verkrijgen. Achilles Autolease is een merk- en bankonafhankelijke autolease maatschappij die samen met de klant zoekt naar flexibele autolease oplossingen en sterk gericht is op relatie en samenwerking. Tot slot biedt Optima praktische, efficiënte en eenvoudige oplossingen voor zakelijke mobiliteit en beheer.

OGD en Spuigroep

Twee vliegen in één klap

Spuigroep wil meer locatie onafhankelijk kunnen werken. Het bedrijf wil op termijn naar een hosted desktopomgeving, waarbij de applicaties centraal beheerd kunnen worden. Het kost de ICT afdeling nu veel tijd om een geleverde werkplekken in te richten en aan een locatie te leveren aan de andere kant van Nederland. Het liefst laten ze de werkplek direct leveren aan de locatie en wordt deze vanaf het netwerk geïnstalleerd.

Om dit te kunnen realiseren moest de IT omgeving van worden aangepast. Daar kwam bij dat de financiële software applicatie die door de Spuigroep wordt gebruikt, spoedig niet meer wordt ondersteund door de leverancier en er moest worden overgestapt naar een nieuwe versie. Deze nieuwe versie vereiste een upgrade van de servers en de hierop draaiende software. Spuigroep wilde zo graag twee vliegen in één klap slaan. Een centraal beheerde virtuele serveromgeving en desktop van waaruit de applicaties worden aangeboden was daarom de oplossing.

Gevirtualiseerde server en desktop ingericht

OGD heeft het functioneel en technisch ontwerp van Spuigroep uitgebreid en heeft in een roadmap-sessie met Spuigroep vastgesteld waar de IT omgeving in de toekomst op moet zijn voorbereid. Vervolgens zijn vijf fasen gedefinieerd om Spuigroep naar een hosted desktopomgeving te krijgen. In de eerste vier fasen is nieuwe hardware geplaatst en geconfigureerd en is de bestaande virtuele omgeving uitgebreid. Op deze omgeving is een nieuwe versie van Exchange uitgerold in combinatie met de bouw van de nieuwe Active Directory. Parallel hieraan is de inrichting en ontwerp van een tweetal SQL Servers verricht.

Inmiddels zijn de eerste vier deelprojecten uitgevoerd. De back-end is helemaal geüpgrade en uitgebreid. Daarnaast is er in 2013 met OGD een apart project gestart, en inmiddels afgerond, waarbij er op basis van RDS en een vijf-tal hosts gevirtualiseerde applicaties via App-V worden ontsloten. Office2010 wordt op deze manier inmiddels aangeboden en de laatste maanden worden met OGD ook alle overige applicaties naar dit platform omgebogen. Belangrijk hierbij was deze projecten zo uit te voeren dat de overlast voor de medewerkers van de Spuigroep minimaal zou zijn en waarop de dienstverlening naar de klant op het zo vertrouwde hoge niveau zou blijven. 

Klaar voor de toekomst

Het resultaat is dat de serveromgeving van Spuigroep klaar is voor de toekomst en de medewerkers van Spuigroep nu sneller kunnen werken. Bijkomend belangrijk resultaat is dat de beheerlast voor de IT omgeving is afgenomen en er rekening is gehouden met schaalbaarheid en flexibiliteit waardoor nog sneller kan worden ingespeeld op toekomstige business- en marktvraagstukken. Op dit moment zijn we met Spuigroep in gesprek om het werkplekken project in te vullen. 

"OGD heeft op een zeer professionele, kwalitatieve en projectmatige wijze, samen met de IT beheerders van de Spuigroep, een complete vervanging en migratie doorgevoerd. We hebben nu minder hardware, minder onderhoud en beheer, een afname van het stroomverbruik en een redundante, efficiënte en flexibelere IT omgeving staan waarbij we op de laatste softwareversies draaien. Aan mijn randvoorwaarde dat dit niet ten koste mocht gaan van de continuïteit van de bedrijfsprocessen is ruimschoots voldaan. OGD maakt waar wat ze beloven. Op naar de toekomst" — Marcel Jansen, ICT manager

Logo_regio_fc_gr.jpgRegioplan is een onafhankelijke, betrouwbare en effectieve partner in het oplossen van beleidsvraagstukken van overheden, het maatschappelijk middenveld en het bedrijfsleven. Regioplan levert sinds 1984 beleidsonderzoek, beleidsadvies en (personele) ondersteuning bij de implementatie van beleid. Regioplan werkt volledig op projectbasis.

OGD en Regioplan

Aanleiding

Regioplan maakt gebruik van een op maat gemaakte applicatie waarin geregistreerd wordt welke projecten zijn aangevraagd (offertes), welke projecten er lopen, welke zijn afgerond en welke zijn gefactureerd. Daarnaast administreert de applicatie onder andere de klanten, projectleiders, medewerkers en onderzoeksmethoden. Deze applicatie maakt gebruik van een MS Access database en gebruikers interface. Mede door de groei van het gebruik en daarmee ook de complexiteit van de applicatie, stelde Regioplan vragen over de continuïteit en gebruiksvriendelijkheid.

Nieuwe applicatie

OGD is gevraagd de applicatie zo te herbouwen dat gebruikers sneller, nauwkeuriger en met minder moeite de digitale projectinformatie kunnen vastleggen, actueel houden, opzoeken en presenteren.

Verbeteringen

Inmiddels is de eerste versie van de vernieuwde applicatie opgeleverd, aan de hand van wireframes en via de Scrum-methode. De verbeteringen moeten zorgen voor een kostenbesparing doordat dubbel werk wordt weggenomen, de foutrisico’s worden verkleind en de projectadministratie soepeler gaat. De applicatie maakt bovendien het gebruik van andere gegevensbronnen minder nodig. Er is gebruik gemaakt van een open source PHP-framework en OGD zorgt voor het technisch beheer van de applicatie.

"We zijn erg te spreken over de snelle en professionele manier waarop OGD dit traject heeft uitgevoerd. Er is een aantal sessies georganiseerd waarbij wij als gebruikers steeds spraken met een team van liefst vier man/vrouw van OGD. Doordat alle disciplines tegelijk aan tafel zaten kon er heel efficiënt gewerkt worden. Veranderingen werden soms direct in de sessies doorgevoerd. De nieuwe applicatie ziet er goed uit, de eerste aanvragen staan er alweer in! Een mooi resultaat dat bereikt is binnen het afgesproken budget!" — Peter Krooneman, directeur Regioplan Beleidsonderzoek

heerema.pngHeerema Marine Contractors is een wereldspeler op het terrein van de offshore-, olie- en gasindustrie. Heavy lifting kraanschepen als de Thialf, de Balder en de Hermod zijn internationaal een klasse apart. Heerema heeft ongeveer vijftienhonderd medewerkers en even zoveel werkplekken met een computer.

OGD & Heerema

Capaciteit voor de helpdesk

Sinds 2002 besteedt Heerema de invulling van de skilled ict-helpdesk naar volle tevredenheid uit aan OGD. OGD zorgt voor de capaciteit en Heerema voor de aansturing. In de loop der jaren is een model ontstaan waarin jonge OGD'ers zonder ervaring bij Heerema instromen en daar in ongeveer twee jaar doorgroeien tot ervaren helpdeskmedewerker.

Ondersteuning bij diverse projecten

Daarnaast schakelt Heerema OGD in bij diverse uitrolprojecten, waarbij de helpdeskmedewerkers van OGD vaak een coördinerende rol vervullen. Mooie recente voorbeelden zijn het vervangen van ongeveer honderd desktops van de Thialf, die voor onderhoud in Nederland lag. Een team van OGD'ers heeft daarbij in acht dagen de desktops, schermen, etcetera uitgepakt, voorzien van een besturingssysteem via SCCM en de oude en nieuwe desktops uitgewisseld. Een ander voorbeeld van een uitrolproject was het vervangen van negenhonderd VoIP-telefoons in 2011. Een team OGD'ers werd ingeschakeld om de negenhonderd telefoons in korte tijd uit te rollen bij een aantal vestigingen van Heerema in Leiden.

Jaarlijks OGD'ers naar het buitenland

Ook gaan jaarlijks een of meerdere OGD'ers naar locaties van Heerema in het buitenland. Dit betreft geplande onderhoudswerkzaamheden, waarbij de OGD'ers samen met ict-medewerkers van Heerema migraties en uitrolprojecten uitvoeren. Het afgelopen jaar hebben OGD’ers samen met Heerema-medewerkers werkzaamheden uitgevoerd in Singapore, India en Indonesië.

Flexibiliteit is de basis van het succes. Persoonlijk geloof ik niet dat je een helpdesk met vaste mensen langdurig succesvol kan bemensen. De ervaring leert dat mensen na anderhalf tot twee jaar zijn uitgekeken op de functie van helpdesker. OGD zorgt regelmatig voor nieuwe enthousiaste medewerkers. Met de jonge relatief hoogopgeleide medewerkers van OGD en de set-up waarin deze bij HMC worden opgeleid is een samenwerking ontstaan die staat als een huis. — Joost Janmaat, manager Information Systems


Vestia-rgb_klein_onderwit.jpgVestia verhuurt, verkoopt en beheert woningen in heel Nederland, vooral in de regio’s Rijnmond en Haaglanden. Vestia zet zich in voor goede dienstverlening aan haar klanten: de huurders en kopers van een woning van Vestia. Vestia werkt voor haar klanten aan goede, betaalbare en duurzame huisvesting in een fijne buurt, waar mensen zich thuis kunnen voelen.

OGD en Vestia

Vestia heeft een organisatiewijziging doorgevoerd en vanaf 10 juni is Vestia live gegaan in die aangepaste omgeving. Voor de medewerkers van Vestia hield dit onder andere in een andere werkplek, andere processen en werkwijzen en als gevolg daarvan andere rechten. OGD leverde voor de ondersteuning van deze migratie vijfentwintig floorwalkers die op de vestigingen van Vestia onder andere de volgende werkzaamheden hebben uitgevoerd.

  • Nazorg voor de 1000 gebruikers van Vestia na de migratie.
  • Inventarisatie van vragen en acties op alle vestigingen.
  • Af- en aankoppelen van werkplekken.
  • Vestigingen afrijden voor CMDB werkzaamheden.
  • Printers voorzien van een sticker met de printernaam.
  • Op plattegronden aangeven welke printer waar staat.
  • Vergaderzalen in kaart brengen (plattegrond) en namen noteren (i.v.m. nieuw telefonie

Doorstroom naar servicedesk

Drie van de mannen zijn zo goed ingewerkt dat ze tijdelijk zijn ingestroomd bij de servicedesk van Vestia.

"Ik belde OGD ad hoc, en had binnen twee dagen een team van vijfentwintig man. Zelfstandig werkende en slimme jongens die weten hoe ze met een vraag om moeten gaan en die doorgingen tot de vraag beantwoord was. Daarnaast was het voor de Vestia medewerkers zeer prettig om met hen samen te werken." — Kimball Ober - Coördinator ict-servicedesk

reaal-logo

REAAL Verzekeringen is onderdeel van SNS REAAL. Ze bieden realistische verzekeringen aan. Dit doen ze door helder te communiceren, geen dingen te beloven die ze niet waar kunnen maken en de klant geen verrassingen te bezorgen. Hierbij wordt geanticipeerd op de bestaande en toekomstige wetgeving. Door dit te doen kunnen ze ook naar de toekomst realistische producten bieden.

REAAL Verzekeringen & OGD

Bij REAAL Verzekeringen werkt OGD al ruim 14 jaar achter de schermen mee op de ict-afdeling. Het is begonnen met eenvoudig operatorwerk met betrekking tot tape-handlingscheduling. Dat is uitgegroeid tot het verzorgen van mutaties op het AS400-systeem. 

Sinds 1994 is Reaal Verzekeringen een tevreden klant van OGD. De formule, de flexibele inzet van studenten, zorgt voor een constante bezetting van de helpdesk tussen 8 uur en 18 uur. Hierdoor zijn we als ondersteunende IT-afdeling altijd bereikbaar tijdens werktijden en worden de klanten op tijd en adequaat geholpen. — Leo Van der Sluijs, Afdelingshoofd Infrabeheer

coty_logo.jpgCoty Inc., opgericht in 1904, is ’s werelds grootste parfummaker. Coty Benelux verzorgt vanuit Haarlem de distributie van hun geuren en andere cosmetica in de Benelux. Dit doen zij door accountmanagers op pad te sturen naar klanten (winkels), die daar op hun laptops bestellingen invoeren. Coty Benelux is opgesplitst in de divisies Beauty voor de meer betaalbare geuren en Prestige als luxeafdeling.

Coty Benelux & OGD

De oorspronkelijke oproep van Coty Beauty aan OGD in 2009 was het aanpassen van een Access-applicatie waarmee men het productassortiment voor de laptops beheerde. Omdat de in 2004 ontwikkelde Access-applicatie niet gebruikersvriendelijk en moeilijk te onderhouden was, hebben we Coty geadviseerd om een moderne toepassing te laten ontwikkelen in PHP.

Een programmeur van OGD heeft in PHP de applicatie ontwikkeld voor Coty Beauty. Tijdens dit ontwikkelproces, merkte de programmeur op dat ook het bestelsysteem sterk verouderd was en dat hij dit gelijk mee kon nemen. Coty Beauty zag dit ook in en gaf ons de opdracht ook het bestelproces onder handen te nemen. Daarbij werd overeengekomen om ook een rapportagemogelijkheid te ontwikkelen waarmee de klant een uitgebreid inzicht heeft in beschikbaarheid van producten, klantstatistieken, statistieken van vertegenwoordigers, orders en vele andere gegevens.

Coty Beauty was zo tevreden met het resultaat dat ook Coty Prestige een eigen versie van de applicatie wilde hebben. OGD heeft deze versie voor Coty Prestige ontwikkeld op basis van een fixed price voorstel. Dankzij onze gedegen voorbereiding, goede communicatie met Coty en een enthousiaste inzet, hebben we software ontwikkeld en verbeterd die Coty helpt om hun klanten beter van dienst te zijn.

Sinds een aantal jaren wordt de samenwerking met OGD door mij als prettig en zeer professioneel ervaren. Wat ik heel goed vind is dat we zijn begonnen met een klein en simpel proces/systeem maar dat dit is uitgegroeid naar een CRM-systeem dat voor de komende jaren actueel is. Dit is door andere partijen bevestigd. Hoofdzakelijk is dit voortgekomen door de intense samenwerking die we hebben met Ruben, de programmeur van OGD. — Ronald Boham, Operations Director bij Coty Benelux

Tommy Hilfiger is een vooraanstaand premium lifestyle brand en levert superieure styling, kwaliteit en waarde aan haar klanten. Op het Europese hoofdkantoor in Amsterdam werken 400 medewerkers. De helpdesk die er gevestigd is ondersteunt 1.100 werkplekken van vaste medewerkers en 200 agenturen in het buitenland.

Tommy Hilfiger & OGD

In de loop van het jaar zijn vaak ‘handige handjes’ ingezet ter ondersteuning van de helpdesk, de tweedelijns helpdesk maar ook bij verhuizingen en uitrollen van software. Een uitrol en update van 200 iPads is binnen een week succesvol uitgevoerd. Hierbij zijn steeds op korte termijn goede mensen geleverd die na een korte inwerktijd hun werk deden. Op basis van deze samenwerking is de organisatie flexibel en kundig ondersteund wanneer er extra capaciteit werd gevraagd of wanneer er specifieke kennis nodig was.

henkelman.pngHenkelman produceert vacuümverpakkingsmachines. Ze doen dit op modulaire basis zodat de klant een optimale keus kan maken voor een verpakkingsmachine die het best bij diens wensen past. Om dit te realiseren gebruiken ze een goed uitgedacht ontwerp en moderne productietechnieken.

Henkelman & OGD

Sinds 2006 werkt OGD voor Henkelman aan de implementatie, ontwikkeling en het onderhoud van het ERP-systeem. Dit varieert van het maken van rapportages en het trainen van gebruikers tot de aanschaf van nieuwe modules.

Zonder OGD zaten we mooi in een vacuüm tussen de multinationals en de ‘Willie Wortel’-bedrijfjes in. — Dhr. Beemsterboer

Yokogawa.pngMet meer dan 19.000 medewerkers, 19 fabrieken en 85 vestigingen in 40 landen is Yokogawa een grote internationale industriële speler. De klanten van Yokogawa zijn toonaangevende ondernemingen in de procesindustrie, die met name actief zijn in de olie- en gaswinning, energieopwekking, (petro)chemische, farmaceutische en voedingsmiddelenindustrie. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Amersfoort. Yokogawa Europe Solutions B.V., eveneens in Amersfoort gevestigd, is de verkoop- en serviceorganisatie voor de Nederlandse markt.

OGD & Yokogawa

Een klant van Yokogawa in de olie- en gasindustrie wilde een aantal bestaande sites voorzien van nieuwe besturingsystemen. De systemen op deze plants worden beheerd door operators via graphics op digitale schermen. Deze graphics moesten zeer nauwkeurig in elkaar gezet worden vanwege de hoge gebruikerseisen die eraan gesteld worden. Voor de snelle oplevering van 150 graphics zocht Yokogawa naar tijdelijke uitbreiding van het ict-engineeringteam. Ze hadden twee FTE slimme technische ict’ers nodig, die zich het tekenprogramma eigen konden maken en de industriële graphics konden produceren. De kandidaten moesten over voldoende technisch inzicht beschikken om de werkzaamheden snel en goed op te kunnen pakken.

OGD heeft binnen twee weken zes kandidaten voorgesteld die voldeden aan het profiel. Alle kandidaten hadden een technische hbo-/wo-achtergrond. Yokogawa was hiermee snel geholpen aan extra systeemengineeringcapaciteit. Drie OGD'ers werden gekozen om de graphics te maken. Door deze snelle levering van gekwalificeerde systeemengineers heeft Yokogawa de klantorder sneller dan gepland opgeleverd. 

"Het is mooi te zien hoe snel deze jongens de klus hebben opgepakt, hoe gemotiveerd zij aan de slag zijn gegaan en ook nog eens de gewenste kwaliteit leveren. We konden daarom 'de lat iets hoger leggen' en hen complexere taken laten uitvoeren." — Dhr. Jan van Ee, Projectmanager Engineering

contact

alle velden zijn verplicht