OGD ict-diensten: de nieuwkomer met 25 jaar ervaring

Ons verhaal

Wij willen de complexiteit uit ict halen. Techniek aanbieden die gewoon werkt. Klanten blij maken door goed te luisteren en heldere antwoorden te geven. Elke dag een beetje beter worden in wat we doen. En onze kennis delen met iedereen. Lees hieronder ons verhaal.

We kunnen het niet alleen

Al onze partners op een rijtje

We horen graag van u

Ga naar de contact-pagina

De nieuwkomer met 25 jaar ervaring

Kent u OGD nog niet? Even voorstellen dan maar. We begonnen in 1988, vanuit een studentenhuis in Delft, met z’n vijven. Ict heette nog “automatisering,” Microsoft lanceerde Windows 2.0 en Google-oprichter Sergey Brin was een puistige puber. En wij? Wij verwisselden geheugentapes van mainframes, als bijverdienste. We zagen dat automatisering de toekomst was, dat je met ict de wereld kunt veranderen. Dat wilden wij ook. Maar hoe?

Wij zijn altijd anders geweest. Geen pakken, geen stropdassen. Slimme, enthousiaste mensen flexibel inzetten om problemen op te lossen, dat was (en is) onze kracht. Dat was voor veel van onze klanten even wennen: wat is dat voor bijzonder, eigenwijs clubje? Waarom zwemmen ze tegen de stroom in? Maar het tij keerde. Bedrijven werden wakker. Ze zagen in dat dure consultants geen garantie bieden op een fijne, functionele werkplek voor je medewerkers. En dat storingen ook snel kunnen worden opgelost zonder de hoofdprijs te betalen.

800 slimme, enthousiaste techneuten

OGD AmsterdamOnze aanpak bleek toch niet zo gek te zijn. Steeds meer bedrijven huurden onze enthousiaste, hoogopgeleide techneuten in. We groeiden in die jaren als kool, alsof crises en knappende zeepbellen voor ons niet bestonden. Naast ons hoofdkantoor in Delft openden we vestigingen in Eindhoven (1996), Amsterdam (1998), Utrecht (2000) en Enschede (2006). Onze dienstverlening breidden we uit: naast detachering haalden we nu ook grotere infrastructuurprojecten binnen.

Natuurlijk ging niet alles meteen goed. Learning on the job noemden we dat. Af en toe een gecalculeerd risico nemen om verder te komen. Want dat doen ondernemers.

Giarte-uitslagEen jaar of vijf geleden namen we de volgende grote stap. Voor het eerst namen we deel aan openbare aanbestedingen. Ook pakten we innovatieve outsourcingstrajecten aan. We hadden een niveau van dienstverlening bereikt dat zich kon meten met de allerbesten in de markt, én waren ook nog eens een stuk flexibeler dan de rest. Gemeentes, onderwijsinstituten en zelfs een kerncentrale stapten op ons over. Dat werd gelijk erkend: in het eerste jaar dat we meededen in Giarte’s Outsourcing Performance-onderzoek werden we nummer 1 in eindgebruikersondersteuning.

Sterallures zijn voor voetballers

Nog steeds, na 25 jaar, blijven we trouw aan onszelf. Nog steeds zijn OGD’ers slimme, enthousiaste techneuten die strijden voor de perfecte werkplek, de hulpvaardigste servicedesk, de meest stabiele infrastructuur. Nog steeds hebben we een ongedwongen cultuur waarin iedereen zichzelf kan zijn. We stoppen niemand in een hokje.

Iedereen is benaderbaar en enthousiast. Daarom heeft elk OGD-pand een eigen bar, zodat OGD’ers elkaar makkelijk ontmoeten en hun kennis kunnen delen. We zijn direct en eerlijk tegen elkaar. Daarmee helpen we onszelf en onze klanten.

“Ik wil me nergens mee bemoeien, maar…”

We zijn ook een beetje eigenwijs. OGD is groot geworden met hoogopgeleide mensen die vindingrijk en gevat zijn. Die heel graag kijken hoe het écht beter kan. Die met u in gesprek gaan om de oorzaak van het probleem aan te pakken. We zijn niet zo van symptoombestrijding.

Tijdsdruk, complexe vraagstukken en beperkte middelen zetten we om in prachtige resultaten. Vaak juist door met bestaande technieken nieuwe dingen mogelijk te maken. De kennis die we hiermee opbouwen, delen we graag met elkaar en met u.

TOPdesk, Lift en CoconutEn mochten bestaande technieken niet voldoen? Dan zijn we niet te beroerd zélf een nieuwe oplossing te bouwen. Zo hebben we de servicemanagementtool TOPdesk ontwikkeld, het CRM-pakket LIFT en het sociale intranet Coconut.

Hoe kunnen we het ú makkelijker maken?

Bij ons gaan mensen vóór regels. Zo maken wij ook het onderscheid. Potentiële OGD’ers kiezen ons voor de fijne, open cultuur. Klanten kiezen ons door de leuke mensen en de flexibele service.

We houden niet van bureaucratie en eindeloos vergaderen. Daarom maken we wel duidelijke afspraken, maar verschuilen ons niet achter enorme SLA’s. En als we fouten maken, geven we dat toe en lossen ze op. We draaien niet om de hete brei heen.

Het moet wel leuk blijven

Voor klanten én medewerkers verzinnen we voortdurend leuke acties, cadeautjes en activiteiten. Zo maken we al sinds 2003 de OGD Cartoonkalender voor onze klanten, en sinds 2009 het glossy Jaarboek waarin OGD’ers vertellen over hun belevenissen (want gewone jaarverslagen vinden we saai).

Samen slimmer met Windows 8Botsautos TechnivalOok bouwen we graag feestjes. Bij de lancering van Windows 8 organiseerden we een groot evenement in de Van Nelle Ontwerpfabriek: “Samen slimmer met Windows 8”. En elk jaar hebben we talloze feestjes en activiteiten voor OGD’ers, zoals Technival, het zomerfestival voor OGD’ers. O, en hadden we al gezegd dat elk OGD-pand een eigen bar heeft?

Als we doen wat we deden,
krijgen we wat we kregen

Al 25 jaar lang willen we het elke dag een beetje beter doen. Onze nieuwsgierige en onafhankelijk denkende techneuten zijn altijd op zoek naar slimme oplossingen om klanten blijer te maken. Vastroesten is er niet bij. We kijken graag een paar stappen verder.

Ons speelveld verandert elke dag. Nergens gaan de ontwikkelingen zo snel als in de ict. Er is voortdurend iets nieuws bij te leren. Hoe technologie zich precies zal ontwikkelen weet niemand, maar wij hebben er altijd zin in de volgende stap te zetten. Met u.

OGD-logo-samenslimmer-losstaand-kleur