AI is the new normal: Artificial Intelligence bij OGD

Afgelopen maand ben ik namens OGD naar Seattle, Washington afgereisd om de Intelligent Cloud Architect Bootcamp van Microsoft bij te wonen. Deze bootcamp is de ideale gelegenheid om diep in Azure te duiken en de visie van Microsoft te horen op de ontwikkelingen van hun clouddiensten.

Tijdens de Bootcamp zijn er verschillende tracks te volgen, waaronder de gloednieuwe Artificial Intelligence-track waar ik ben aangeschoven. In deze post wil ik het vooral hebben over de visie van Microsoft op AI en hoe deze aansluit bij OGD.

Microsoft en Artificial Intelligence

Tijdens deze track laten experts alle mogelijkheden van Azure zien op het gebied van AI en is er alle gelegenheid voor vragen en discussies. Door de labs en whiteboardsessies kun je direct met je nieuwe kennis aan de slag door deze te toetsen aan verschillende cases. Daarnaast neemt Microsoft je ook mee in hun visie op de ontwikkelingen binnen Artificial Intelligence. En dat zijn er nogal wat. Joseph Sirosh, Vice President Cloud AI Platform, vatte het als volgt samen:

En ook de CEO van Microsoft, Satya Nadella, sluit zich hierbij aan. Op de conferentie voor developers Microsoft Build zei hij:

“The era of the intelligent cloud and intelligent edge is upon us. These advancements create incredible developer opportunity and also come with a responsibility to ensure the technology we build is trusted and benefits all.”

Microsoft zet vol in op AI: de meeste aankondigingen bij Microsoft Build waren AI-gerelateerd en de beschikbare tools worden steeds sneller verbeterd en uitgebreid. Microsoft wil de mogelijkheid bieden aan elke developer om zijn projecten te verrijken met AI, van het gebruik van de cognitive service API’s voor kant en klare AI-oplossingen tot de Data Science Virtual Machines op Azure om zelf modellen mee door te rekenen voor data scientists.

Invisible AI

Of je nu een zoekopdracht invult bij Google of een melding uit Outlook krijgt dat het tijd wordt om te vertrekken naar je afspraak: de diensten die we gebruiken, worden steeds beter dankzij AI. Tegelijkertijd worden ze ook steeds meer geïntegreerd in ons leven. Je zal geen grote uithangborden met ‘Artificial Intelligence’ zien, maar in de loop van weken of maanden worden services steeds een stukje verbeterd op een manier die eerder niet mogelijk was.

De aankondigingen van Microsoft sluiten goed aan op hoe we AI-vraagstukken aanpakken bij OGD. We werken samen met onze klanten om proofs of concept te ontwikkelen waarmee je snel kunt testen of je waarde toevoegt. Daardoor ontstaat een platform dat we kunnen blijven uitbreiden en verbeteren.

David

Een goed voorbeeld hiervan is David, onze chatbot voor de OGD-servicedesk. David staat altijd klaar om gebruikers te helpen met troubleshooten of vragen, en kan escaleren wanneer nodig.

We zijn begonnen met het ontwikkelen van een simpele bot om gebruikers te laten wennen en inzicht te krijgen in de meest waardevolle features. Met de eerste versie van de bot konden gebruikers vragen naar de status van hun lopende tickets bij de servicedesk. David reageert op zo’n verzoek met een link naar een webpage waar gebruikers de status kunnen zien.

Ook voor OGD is het doel AI is the new normal. Voor David betekent dat dus: onderdeel worden van de standaard business operations.

Daarna zijn we de services gaan verbeteren. Nu is het mogelijk om direct info over je tickets te krijgen en om aan David te vragen om bepaalde acties uit te voeren, zoals het achterlaten van een opmerking bij een ticket. Hierdoor hebben we een platform dat we kunnen blijven uitbreiden en verbeteren.

Naast de chatbot werken we aan meerdere proofs of concept waar we testen hoe artificial intelligence onze processen kan verbeteren. Zo onderzoeken we ondersteuning bij logistieke vraagstukken door inzicht te geven in het gebruik van parkeerplaatsen. Een ander focusgebied is helpen bij de efficiëntie van vergaderingen door de mogelijkheid te geven voor automatisch notuleren en samenvatten. Over de voortgang van deze en andere projecten binnenkort meer op ons blog!