Calandlyceum

“Mijn ervaring is dat ze voor al je problemen wel een oplossing hebben.”

Calandlyceum is een openbare schoolgemeenschap voor voortgezet onderwijs van vmbo-T tot Gymnasium. De school is gevestigd in een modern pand aan de Pieter Calandlaan in Amsterdam Nieuw-West en telt ongeveer 1900 leerlingen. De school valt onder de stichting Progresso en heeft sinds de zomer van 2012 een zustersschool, Caland 2. Die is gevestigd in een nieuwe dependance en een aanpalend kantoorpand aan de Sint Truidenstraat, bij de Anderlechtlaan, eveneens in Nieuw-West.

OGD & het Calandlyceum

Caland Lyceum

Office 365 voor e-mail

OGD heeft voor het Calandlyceum de Exchange omgeving gemigreerd naar Office 365. Medewerkers van het Calandlyceum kunnen nu e-mailen vanuit de cloudomgeving van Microsoft. Er is daarbij een koppeling gemaakt met de Active Directory van de school en Office 365. Zo kunnen medewerkers met dezelfde gegevens inloggen op zowel de werkstations als e-mail. Door het gebruik van DirSync en PasswordSync kunnen medewerkers ook inloggen wanneer de servers op de school niet bereikbaar zijn.

“Al onze mail loopt nu via Office 365. OGD heeft ervoor gezorgd dat de medewerkers met dezelfde gegevens inloggen, waardoor de overstap vrij soepel is verlopen.” – Sandra Hoedt, applicatiebeheerder

SharePoint online vervangt oude fileserver

Op de locatie van het Calandlyceum stond een oude fileserver die niet meer betrouwbaar was. Om te zorgen dat docenten en medewerkers van het Calandlyceum hun documenten veilig konden opslaan is besloten om de fileserver uit te faseren en te vervangen door SharePoint online. Daarnaast biedt SharePoint de mogelijkheid om bestanden makkelijker te delen en beschikbaar te maken op alle apparaten die door het Calandlyceum gebruikt worden. OGD ondersteunt het Calandlyceum ook door de gebruikers (beginnend en gevorderd) training aan te bieden in het gebruik van SharePoint online, OneDrive for Business en Office online.

“Het omzetten van de documenten naar Sharepoint vroeg vooral om een aanpassing in hoe we met die documenten omgaan. De belangrijkste vernieuwing is dat medewerkers nu altijd en overal bij hun bestanden kunnen. Het wordt zo veel makkelijker om thuis even iets af te maken bijvoorbeeld”.

Technische ondersteuning via ict-beheer voor scholen

OGD verzorgt het beheer van de ict-omgeving van het Calandlyceum en waarborgt daarmee de continuïteit van de lesomgeving. Er is een team beheerders actief dat de achterliggende systemen continu monitort. Ook komt eens in de twee weken een vaste beheerder langs om de systemen op locatie te controleren en voegt OGD jaarlijks een veiligheidscheck uit. Dit alles om te zorgen dat docenten en leerlingen ongestoord kunnen werken. Onderhoud wordt gedaan buiten schooltijden om hinder te voorkomen en tijdens examens is er extra inzet om te zorgen dat alles soepel verloopt.

“De samenwerking met OGD bevalt mij erg goed. Het is prettig dat er altijd voldoende kennis aanwezig is. De medewerkers zijn erg toegankelijk en heel bereid om te helpen. Mijn ervaring is dat ze op al je problemen wel een oplossing hebben.”

Bekijk hier hoe andere scholen de samenwerking met OGD ervaren