Van Gansewinkel

Van Gansewinkel is afvaldienstverlener, recycler en leverancier van hoogwaardige secundaire grondstoffen. Van het afval dat wordt ingezameld krijgt ongeveer twee derde via recycling een tweede leven als grondstof. Met haar activiteiten realiseert Van Gansewinkel een omzet van ruim 1 miljard euro. Van Gansewinkel is marktleider in de Benelux en is ook actief in Duitsland, Frankrijk, Portugal, Tsjechië, Polen en Hongarije. Centraal staat de visie om uit het afval van vandaag de grondstoffen te winnen voor de producten van morgen.

OGD & Van Gansewinkel

Project NOW!

Van Gansewinkel Logo

Project NOW! bestond uit een aantal subprojecten en draaide om het uitrollen van ongeveer 2.500 nieuwe managed workplaces binnen de hele organisatie. Van Gansewinkel vond het belangrijk om tijdens het project goede ondersteuning te kunnen bieden aan haar medewerkers.

Managed workplaces

Van Gansewinkel heeft al haar werkplekken gebaseerd op Windows XP en Office 2003 vervangen door werkplekken met Windows 8 en Office 365. Hierbij werd ook de hardware vervangen.

Voor filesharing is de persoonlijke schijf voor iedere medewerker overgezet naar OneDrive for Business. Tevens is de overstap gemaakt naar een open-werkplekconcept met een nieuwe wijze van softwaredistributie.

De nieuwe werkplek zorgt voor een grote aanpassing in de manier van werken. De grootste uitdaging voor Van Gansewinkel was dan ook om
medewerkers bekend te maken met de nieuwe hard- en software. OGD nam tijdens deze transitie de hele gebruikersondersteuning voor haar rekening genomen.

Informatie is key: het cafetaria-model

Om medewerkers voldoende houvast te geven, werkten we volgens het cafetaria-model. Een greep uit de mogelijke informatiebronnen voor
medewerkers.

  • Nieuwsbrieven en korte stukjes informatie op het intranet;
  • Een nieuwe portal met documentatie waaronder tientallen filmpjes;
  • Uitgebreide documentatie specifiek gericht op uitleg over de nieuwe werkplek, denk aan herinstallatie en de eerste keer
    opstarten.

Floorwalkers en werkplekondersteuning op afstand

Voor iedere uitrol van Windows 8 en Office 365 werd gebruik gemaakt van OGD-floorwalkers, om medewerkers te begeleiden en vragen te beantwoorden. Daarnaast richtten we een eerstelijns servicedesk in die medewerkers van Van Gansewinkel konden bellen voor vragen in de weken na de uitrol. Voor dit project leveren we ook Franstalige support, zowel op de Shared Servicedesk als op locatie.

Onno Zaal, projectleider OGD

Op de vestigingen in Wallonië en Noord-Frankrijk spreken de mensen alleen Frans. Ervaring leert dat wanneer een gesprek niet soepel verloopt, mensen niet verder om hulp vragen. We zijn dus op zoek gegaan naar medewerkers die vloeiend Frans spreken. Dat was nog best een uitdaging, maar het is uiteindelijk gelukt. Enkele Waalse vestigingen complimenteerden ons zelfs over de hulpvaardigheid en kennis van onze medewerkers.