280A4379

Hoe Talentscout Angela starters aan OGD bindt

OGD'er aan het woord

 

Angela is talentscout bij OGD. Zij spot kansen voor afstuderende bijbaan-OGD'ers om fulltime binnen OGD aan de slag te gaan. De flexmedewerkers van OGD zijn namelijk bijna allemaal studenten die als bijbaan met een flexcontract bij OGD werken. Die bijbaners houdt OGD graag binnen, ook na hun studie. Angela vertelt waarom en hoe ze dat doet.

Angela2

Wat is de meerwaarde van flexwerkers voor een organisatie?

“Het is momenteel in bijna elke sector lastig om aan het juiste personeel te komen. Het is dus ideaal als je talentvolle starters kunt werven die al bij je werken. Zij hebben niet alleen ervaring opgedaan, ze kennen de interne processen en kunnen meteen aan de slag. Dat scheelt een hoop inwerktijd! Bovendien heeft de starter al eerder voor jouw organisatie gekozen en is er dus een cultuurmatch.”

Waarom kiezen studenten OGD als werkgever?

“Als student kun je uit allerlei soorten bijbanen kiezen, zeker in de huidige arbeidsmarkt. Vaak zoekt een student werk dat aansluit bij zijn of haar interesse en studiekeuze. Veel van onze bijbaners volgen een studie die raakvlakken heeft met ict. Het werk dat ze bij OGD doen is daardoor niet alleen waardevol voor hun portemonnee, maar ook voor hun kennis en ervaring. Ze doen werk waar ze later iets aan hebben. Ook helpen ze mensen en organisaties, waardoor het werk meer voldoening geeft dan de doorsnee bijbaan.”

Waarom ben jij als Talentscout eigenlijk nodig?

Het klinkt makkelijk, flexmedewerkers zoals studenten intern door laten stromen naar vaste functies. Waarom hebben organisaties als OGD dan een Talentscout nodig?

“Helaas zien lang niet al onze bijbaners OGD als een mogelijke werkgever voor na hun studie. Regelmatig komt dat doordat ze eigenlijk geen volledig beeld van de organisatie hebben: ze denken dat je bij OGD alleen servicedesk-werk kunt doen bijvoorbeeld. Dat is niet waar natuurlijk, maar een student die bij een klant van OGD als servicedeskmedewerker werkt, kan wel dat beeld hebben. Daarom ben ik als Talentscout waardevol.

Ik ga met de bijbaners in gesprek en achterhaal waar hun ambities liggen voor na hun studie. Misschien willen ze wel de consultancy-kant op maar denken ze dat zoiets bij OGD niet kan. Op zo’n moment kan ik de mogelijkheden met ze bespreken en ze matchen met een functieprofiel. Daar worden zowel de student als OGD blij van.”

Hoe bind je flexmedewerkers aan je organisatie?

“Flexmedewerkers zijn vaak lastiger te binden omdat ze minder vaak aanwezig zijn. Bij OGD zitten ze meestal bij de klant, waardoor ze ook letterlijk minder in aanraking komen met OGD. Je bindt en boeit ze door in te spelen op wat ze belangrijk vinden: de informele, leuke activiteiten, de doorgroeimogelijkheden en een leuk team. Dat laatste is lastig te beïnvloeden, dus concentreert OGD zich op de activiteiten en de doorgroeimogelijkheden.

Qua borrels en events zit het bij OGD normaal wel goed, maar dat was in coronatijd wel lastig. Studenten zaten ook niet te wachten op nog meer online activiteiten. Gelukkig mag alles nu weer, en wordt er weer meer en meer georganiseerd. Want juist bij de borrels en de evenementen als Technival (ons jaarlijkse festival) hebben flexers plezier. Die gezelligheid is belangrijk en daarvoor blijf je als medewerker plakken.

OGD heeft een learning culture. We willen voor iedereen doorgroeimogelijkheden aanbieden. Onze bijbaners bieden we cursussen, opleidingen en boeken. Ook brengen we baankansen actief onder de aandacht wanneer bijbaners bijna klaar zijn met hun studie. In mijn werk als Talentscout leg ik veel nadruk op het groeiperspectief van starters bij OGD."

Wat voor doorgroeimogelijkheden hebben flexmedewerkers bij OGD?

“Niet iedere starter is meteen klaar voor zijn of haar droombaan, maar we kunnen wel kijken naar de weg ernaartoe. Een bijbaner die consultant wil worden maar daar nog niet klaar voor is, verwijs ik naar het consultancy-traineeship. Wil een bijbaner na zijn/haar studie systeembeheerder worden maar heeft hij/zij nog hulp nodig om daar te komen? Dan kijken we samen naar een combinatie van servicedesk-werk en cursussen om op het juiste niveau te komen. Zo bekijken we telkens op individuele basis wat de mogelijkheden zijn voor de bijbaner om als starter aan de slag te gaan en vervolgens door te stromen.”