Jesse Fleer TOPdesk bootcamp

Kritisch naar je eigen oplossing kijken tijdens de TOPdesk bootcamp

OGD'er aan het woord

Jesse Fleer, voorheen senior servicedeskmedewerker, volgde de hele maand mei de TOPdesk bootcamp. Deze organiseerde OGD samen met TOPdesk om meer TOPdesk-beheerders en -consultants in huis te hebben. Hoe beviel dat?

Soms komt een kans op het juiste moment op je pad. Dat gebeurde mij laatst, toen ik nog op de servicedesk werkte en op zoek was naar de volgende stap. Ik was aan het neuzen bij het TOPdeskteam omdat ik TOPdesk wel leuk speelgoed vond. Ook dacht ik regelmatig ‘dat kan handiger’ wanneer ik in het programma werkte. Het leek mij gaaf om in de applicatie te duiken en ermee te puzzelen en te bouwen.

Ik was blijkbaar precies op het juiste moment op zoek, want het TOPdeskteam hintte dat er snel een kans kwam. De volgende dag stond de open vacature voor een plekje in de TOPdesk bootcamp online! Na het volgen van deze bootcamp mag je je TOPdesk-beheerder+ noemen. Ik reageerde natuurlijk meteen en hoorde al snel dat ik deel mocht nemen. 

Samen met vijf anderen kreeg ik vier weken lang online les van docenten van onze partner TOPdesk. In de ochtend kregen we een verdiepende les over een module en in de middag gingen we met testcases aan de slag. We kregen elke dag nieuwe informatie en dat maakte het wel pittig. Ik dacht: dit ging me op mijn 21ste toch makkelijker af! 

MicrosoftTeams-image (28)

Jesse Fleer, TOPdesk-beheerder+ bij OGD

Gelukkig kon ik het goed vinden met de docenten en andere deelnemers. De sfeer zat er na een paar dagen al goed in. Individueel doken we in de cases. Wanneer we tegen problemen aanliepen, puzzelden we samen verder. We bespraken onze oplossingen, zodat we ook van elkaars werk konden leren. Iedereen kwam uit een zelfde soort situatie - de servicedesk uitgespeeld- en was daarom gemotiveerd. Dat was goed te merken aan het enthousiasme waarmee de groep aan de slag ging. Zeker na een lang weekend, wat in mei geen uitzondering was!

De laatste week van de bootcamp gingen we aan de slag met API’s, de koppelingen waarmee je TOPdesk met andere systemen verbindt. Dit vond ik een leuk onderdeel, omdat je werkveld opeens breder wordt dan alleen TOPdesk.  En je gaat echt met code aan de slag. 

Nu ik de bootcamp afgerond heb, bereid ik me voor op mijn eerste klus als beheerder. Binnenkort ga ik bij een klant aan de slag om hun TOPdesk-inrichting recht te trekken. Ze zijn er niet tevreden over, dus ik ga ervoor zorgen dat de inrichting weer aansluit op hun wensen en behoeften. 

De TOPdesk bootcamp heeft mij van een TOPdesk-enthousiast omgetoverd tot een TOPdesk-beheerder. Ik weet nu beter wat je allemaal met het programma kan en ik weet dingen in de grotere puzzel plaatsen. Daarnaast heb ik geleerd hoe ik erachter kom wat de klant echt nodig heeft. Dat is niet altijd waar de klant als eerste mee komt. Ook besef ik me nu dat de oplossing niet perfect hoeft te passen op de vraag. Vaak bereik je hetzelfde doel ook met een standaardoplossing, alleen is deze dan net iets minder strak of mooi. Het vinden van een geschikte oplossing en daarna kritisch naar je eigen oplossing kijken, dat is een mooie uitdaging. En dat is ook meteen het meest waardevolle dat ik heb geleerd. 

Meer weten over werken bij OGD? Bezoek dan deze pagina.