George, Sjoerd en Cas: de kracht van Co-sourcing
“De samenwerking met de klant wordt steeds sterker” -Cas
Maak kennis met onze co-sourcingbeheerders! OGD'ers George, Sjoerd en Cas vertellen over hun werk, hun aanpak en wat hen drijft. Na het lezen van deze interviews weet je: deze beheerders wil je zó in je eigen team hebben.

George, de creatieve uitvinder
George is een co-sourcingbeheerder die na een aantal jaar de koosnaam ‘de uitvinder’ heeft verdiend. Naast creatief komt hij over als een echte aanpakker.
George is niet van de mooie praatjes maar steekt liever de handen uit de mouwen. “Ik neem graag initiatief en denk mee. Of het nu om beheer gaat of procesverbetering.” Hij krijgt energie van het aanpakken van complexe uitdagingen en de samenwerking met de klant: “Ik duik graag in situaties waar het even niet lekker loopt om dan samen te kijken hoe we het kunnen oplossen,” vertelt hij. “Liever een rampscenario dan een omgeving waar alles al op orde is”, lacht hij.
George vindt het fijn dat co-sourcingklanten open staan voor zijn (soms ongevraagd) advies. “Soms moet ik de klant wel overtuigen van een nieuwe aanpak, maar dat lukt dan door goed te laten zien wat het oplevert.” Zo begeleid hij migraties naar de cloud, zet hij documentatie op of automatiseert hij processen.
“Bij mkb-klanten merk ik dat er vaak onvoldoende documentatie is, waardoor het vertrek van een collega bijvoorbeeld echt een probleem is. Ook zijn bedrijven regelmatig hard gegroeid, waarbij de ict nog niet genoeg is meegegroeid. Dat zijn uitdagingen waar ik wel raad mee weet.”
Klanten noemen George inmiddels ‘de uitvinder’ omdat hij altijd wel een creatieve oplossing weet te bedenken. “Ik ben de creatieveling die altijd een oplossing vindt en zorgt dat de ict gewoon werkt.” Daarnaast ziet hij ook kansen om dingen slimmer te doen. “Ik laat de klant mogelijkheden zien om kosten te besparen, de productiviteit te verhogen of het werkplezier van medewerkers te vergroten.”
Sjoerd, de analytische techneut
Sjoerd is een co-sourcingbeheerder met een brede blik. Hij heeft al flink wat ervaring als systeembeheerder en kiest nu bewust voor de cloud als cloudtrainee. Hij straalt als vanzelf professionaliteit en rust uit.
“Werken met computersystemen is leuk, maar ict begrijpelijk maken voor anderen, daar doe ik het voor,” zegt Sjoerd. Hij duikt graag in gebruikersvragen en vindt de combinatie van techniek en menselijk contact het interessantst. Je ziet hem gewoon oplichten wanneer hij over zijn werk praat.
Co-sourcing is redelijk nieuw voor Sjoerd, maar hij is nu al enthousiast. “Wij nemen het niet over van de klant, maar helpen de klant kiezen. Laatst hebben we bij een klant verouderde desktops voor rekenmodellen vervangen, omdat die niet over konden op Windows 11. We gaven vijf opties; uiteindelijk bepaalt de klant. Wij adviseren, maar de regie blijft bij hen.”

Sjoerd noemt zichzelf analytisch en nauwkeurig. Wanneer hij dingen uitzoekt gaat hij grondig te werk. Ook leert hij snel. “Ik stort me graag op nieuwe materie.” Vandaar ook de keuze voor cloud-expertise: “Als systeembeheerder zorg ik dat systemen niet alleen optimaal draaien, maar ook voorbereid zijn op toekomstige ontwikkelingen. Daar komt al snel ook cloud bij kijken”, vertelt Sjoerd. “Wat ik ook doe, ik zet graag dat stapje extra, zodat de ict van de klant nog nét iets beter werkt en het bedrijf vooruithelpt.”

Cas, de senior meedenker
Cas is een ervaren co-sourcingbeheerder met een brede kennis, vooral op het gebied van on-premises.
Cas vindt co-sourcing ideaal, want daardoor komt hij bij allerlei verschillende klanten over de vloer. Bij de een zet hij een nieuwe serveromgeving op, bij de ander duikt hij in procesverbetering. “Juist die afwisseling maakt het werk zo leuk. Ik vind het tof om in processen te duiken en die goed uit te denken, en vast te leggen in documentatie. Maar ik wil niet de hele dag met ellenlange procedures bezig zijn. Gewoon lekker aanpakken, alles up-to-date houden en de techniek in duiken, daar word ik blij van.”
Cas is een echte meedenker. “Ik ben flexibel en denk graag met de klant mee. Wat wil je, wat heb je nodig? En hoe kan ik daar het beste bij helpen? Maar ook als het nog niet helemaal duidelijk is, puzzel ik het graag uit en geef ik de klant advies. Ik merk dat we prettig samenwerken en dat die samenwerking steeds sterker wordt.”
Klanten waarderen het als Cas op locatie is. “Ik vind het zelf ook fijn om op locatie te werken, want dan schakel je net even wat makkelijker. Alleen liever niet te vroeg hoor,” lacht hij.
Ook als hij niet op locatie is, staat Cas paraat met zijn kennis. “Sommige klanten doen ook veel zelf. Ze hebben gewoon net dat beetje extra expertise nodig dat ik kan bieden.” Volgens Cas heb je daarvoor trouwens niet per se een senior beheerder nodig. “We hebben een team van zo’n zestig beheerders, dus er is altijd wel iemand die even kan helpen of met je kan meedenken.”