.Fernandes

Klantverhaal

Het verhaal van Fernandes gaat over groei, aanpassing en innovatie. Door de jaren heen heeft het bedrijf slimme keuzes gemaakt om nieuwe markten te betreden en beter in te spelen op de behoeften van klanten. Het bedrijf heeft nu een duidelijke koers gekozen: digitalisering. Het doel is om efficiënter te werken, beter gebruik te maken van moderne technologieën en hun positie als marktleider te versterken. OGD is gevraagd een scan uit te voeren om deze ambitie te toetsen. 

uit1

 

.Uitdagingen

Digitaliseringsinitiatieven zonder voldoende draagvlak en adoptie 

Fernandes Group zag kansen om haar digitaliseringsinitiatieven naar een hoger niveau te tillen. 

Fernandes werkte al aan verschillende digitaliseringsinitiatievenzoals de implementatie van Microsoft Dynamics 365 en de digitalisering van bedrijfsprocessen. De initiatieven waren verspreid over meerdere werkmaatschappijen en waren in eerste instantie zonder overkoepelende strategie of programma gestart.

Het bedrijf liep tegen obstakels aan als: 

  • behoefte aan meer draagvlak voor en adoptie van nieuwe systemen; 
  • ruimte voor verbetering van de communicatie tussen werkmaatschappijen; 
  • bestaande systemen die nog niet optimaal benut werden.  

Business consultant Rob Pierweijer omschreef het als:
“De eerste uitdaging zagen we al aan de manier waarop initiatieven werden gestart: de aanjager daarvan was in 99% van de gevallen de IT en niet de business. Uit ervaring weten wij dat verandering het beste vanuit de business kan komen. Dan is er automatisch meer draagkracht vanuit de medewerkers. Bij Fernandes, met meerdere NV’s en diverse werkzaamheden, is dit extra belangrijk omdat IT als centrale dienst al afstand heeft tot de werkmaatschappijen.” 

Behoefte aan meer draagvlak voor verbeterde adoptie 

De adoptiegraad van de gestarte initiatieven liep helaas achter omdat er meer draagvlak voor nodig was. Medewerkers wisten niet goed wat digitalisering hen direct zou opleveren. Er was meer aandacht nodig voor het begrijpen van de situatie van de medewerker, om vervolgens met verandermanagement en adoptie de verandering goed te implementeren. Sommige tijdrovende processen bleven hierdoor bestaan. 

Een voorbeeld hiervan is een nieuwe technologische oplossing die werd geïntroduceerd om processen te verbeteren door directe registratie en zo fouten te verminderen. In de praktijk bleek echter dat gebruikers moeite hadden met de verandering: ze laadden apparatuur niet op en gaven snel op bij problemen. Ondanks de goede intenties werd de oplossing nauwelijks gebruikt, waardoor men uiteindelijk terugviel op de oude werkwijze. 

Uitdagingen met bestaande systemen en onderlinge communicatie 

De verschillende werkmaatschappijen van Fernandes Group ondervonden vaak dezelfde uitdagingen. Zo liepen ze tegen de beperkingen van hun bestaande systemen aan. Systemen sloten bijvoorbeeld niet goed aan bij de behoeften van medewerkers, of waren simpelweg verouderd. 

Daarnaast was er ruimte voor verbetering bij de communicatie tussen werkmaatschappijen: zij hadden weinig afstemming over de inzet en het gebruik van technologie. Daar wilden ze aan werken, want het delen van technologie en ervaringen versnelt adoptie en maakt digitale innovaties effectiever.  

Ict-manager Carl Schuster wilde deze uitdagingen aanpakken en schakelde OGD in, met als doel een duidelijke en moderne digitaliseringsroute voor Fernandes Group uit te stippelen. 

opl1

 

.Oplossing

Advies – een veranderprogramma met pijlers business, data en technologie-changes

OGD heeft een uitgebreid advies uitgebracht om de genoemde uitdagingen bij de digitalisering aan te pakken. De business consultants Rob Pierweijer en Daniël van Wijgerden adviseerden Fernandes om vanuit de business een veranderprogramma te starten, met ondersteuning van de IT-afdeling maar niet geleid door IT. Het programma bestaat uit een kernteam en de stromen business, data en technologie. Gezamenlijk zorgen zij voor de gewenste verandering. 

Daarnaast is het advies geweest aandacht te besteden aan change management. Dit doet Fernandes door de business in kaart te brengen, haar beter te begrijpen en gerichte adoptietrainingen te geven. Business consultant Daniël: “Voordat Fernandes echt kan digitaliseren, moet het fundament op orde zijn. Dat betekent eerst de huidige initiatieven goed implementeren, aan laten sluiten op de business en het gebruik borgen.”  

Wanneer de huidige initiatieven succesvol zijn geïmplementeerd en goed functioneren, kan Fernandes deze uitrollen over de andere NV’s. Dit legt een solide basis voor het starten van nieuwe, bredere digitaliseringsprojecten. 

Het advies kwam tot stand door een combinatie van bureauonderzoek en interviews. OGD begon met het analyseren van de bestaande documentatie en strategische plannen van Fernandes Group en gesprekken met de stakeholders. Vervolgens hielden Rob en Daniël gerichte interviews met verschillende stakeholders binnen de werkmaatschappijen om een beter beeld te krijgen van de huidige situatie, de uitdagingen, behoeften en ervaringen. Deze aanpak zorgde ervoor dat het advies volledig is en goed aansluit bij de specifieke context en uitdagingen van Fernandes Group.  

Group 844

 

OGD's analyse helpt ons om de uitdagingen binnen onze werkmaatschappijen beter te begrijpen en gericht op te lossen.” 

Carl Schuster | ict-manager Fernandes Group

res1

 

.Resultaat

Een duidelijke richting voor digitalisering

Fernandes Group heeft inmiddels de door OGD voorgestelde maatregelen verwerkt in haar strategische plannen. Het advies heeft Fernandes zowel een blauwdruk als concrete vervolgstappen opgeleverd voor verdere digitalisatie. Zo is het aanbevolen programma afgestemd op bestaande initiatieven, zodat deze goed kunnen worden geïmplementeerd.  Het uiteindelijke doel is uniforme systemen uitrollen over alle werkmaatschappijen, ondersteund door een aangepaste adoptieaanpak. Door de veranderingen op deze manier aan te pakken, legt Fernandes een sterke basis voor toekomstige groei, (operationele) efficiëntie en het bereiken van de algehele bedrijfs- en digitalisatie-doelstellingen. 

Fernandes Group heeft met het advies ook meer inzicht gekregen in de uitdagingen van de verschillende werkmaatschappijen. Ze ziet nog meer het belang van een goede relatie en communicatie tussen de verschillende NV’s en de IT-afdeling in. Door uitdagingen en inzichten meer met elkaar te delen, kunnen de verschillende werkmaatschappijen van elkaar leren en effectiever communiceren, en kan een passendere oplossing en adoptiestrategie worden gekozen.  

Group 844

 

"Met het advies van OGD hebben we niet alleen onze digitalisatiedoelen scherper kunnen prioriteren, maar ook een gerichte aanpak kunnen bepalen om deze te realiseren."” 

Carl Schuster | ict-manager Fernandes Group

 

Over Fernandes Group

Fernandes Group – een Surinaams familiebedrijf sinds 1910 – is uitgegroeid van een bescheiden winkel tot een toonaangevende speler in diverse sectoren. Het bedrijf is actief in de voedingsmiddelenindustrie, industriële sector en automobielbranche. In Nederland geniet Fernandes vooral bekendheid door haar iconische softdrinks, verkrijgbaar bij Albert Heijn en in de horeca. In Suriname biedt het bedrijf niet alleen geliefde lokale producten zoals softdrinks, brood, gebak en ice cream, maar ook diensten voor de industriële en automobielmarkt. De missie van Fernandes is eenvoudig maar krachtig: plezier, gemak en energie brengen met haar producten en diensten. 

c02a411d-9bf2-4312-bf1a-5ab248ffa50c

.Andere verhalen