.Novicare

Klantverhaal

Een nieuw datarapportagesysteem voor Novicare

Novicare is een van de grootste behandeldiensten in de langdurige zorg in Nederland. De organisatie is gespecialiseerd in chronisch complexe zorgvragen bij ouderen en mensen met een verstandelijke beperking. Novicare wil hen toegang geven tot specialistische behandelzorg ongeacht waar zij wonen. Om dat te bereiken met de beschikbare mensen, tijd en middelen richten zij de behandelzorg anders in.

 

"Onze behandeldienst integreert zorg en efficiëntie door gepersonaliseerde zorgverlening aan te bieden, terwijl we tegelijkertijd innovatieve management-informatiemethoden gebruiken om productiviteit en kostenbeheersing te optimaliseren en de administratieve last voor de behandelaar te minimaliseren." – Ruud Hofland | manager Ict & Facility bij Novicare

 

Novicare wilde een nieuw rapportagesysteem om verschillende databronnen te integreren en beschikbaar te maken voor stuurrapportages. De vernieuwde data-oplossing die OGD bouwde zorgde voor verbeterde inzichten en een efficiëntere manier van werken.

uit1

 

.Uitdaging

Gecompliceerde data-analyse

Het Elektronische Cliënten Dossier (ECD), de belangrijkste applicatie van Novicare, bevatte niet alle gewenste functionaliteiten. In het ECD legt Novicare naast cliëntdata ook de urenregistratie van de behandelaren vast. De applicatie zorgde voor verschillende uitdagingen:

 

  • De rapportagefunctionaliteit van de applicatie voorzag niet in de behoefte van overzichtelijkheid en flexibiliteit. De applicatie was niet intuïtief en medewerkers wisten informatie niet goed te vinden. “Het ict-landschap was zeer complex en daarnaast hadden we ook te maken met strenge regels van de overheid”, zegt Ruud Hofland, manager Ict & Facility bij Novicare.
  • Data-analyse was tijdrovend doordat er veel handmatige bewerkingen nodig waren. Medewerkers van Novicare moesten exports blijven draaien en informatie in Excel verder analyseren.

Daarom was Novicare op zoek naar een toekomstbestendige, geavanceerdere datarapportage-oplossing, die overzichtelijk is en fijn werkt voor behandelaren en medewerkers. Daarnaast moest het mogelijk zijn om naast het ECD in de toekomst ook andere applicaties aan te sluiten.

 

opl1

 

.Oplossing

De realisatie van een rapportagesysteem 

OGD heeft sinds de start van de samenwerking met Novicare een adviserende en uitvoerende rol vervuld in de realisatie van het nieuwe rapportagesysteem. OGD heeft samen met Novicare de business intelligence-omgeving ontworpen, gebouwd, in beheer genomen en deze verder ontwikkeld.

OGD heeft Novicare verder geholpen met:

  • het ontsluiten van het ECD en het borgen van de generieke datakwaliteit;
  • het opzetten van een datawarehouse;
  • het ontwikkelen en doorontwikkelen van rapportages;
  • het inzichtelijk maken van de datakwaliteit;
  • het inrichten van een powerapp voor gecontroleerde dataverrijking en rapportage-vrijgave;
  • het beheren van de BI-omgeving.

 

 

res1

 

.Resultaat

Verbeterde datakwaliteit

De vernieuwde oplossing voor datamanagement-informatie voorziet Novicare beter in haar informatiebehoefte. Ook levert de tool nieuwe inzichten en maakt de tool het werk van Novicare’s medewerkers makkelijker.

 

Concreet levert de data-oplossing Novicare de volgende resultaten op:

 

  • De datakwaliteit is gestegen. Novicare heeft meer inzicht gekregen in registratiefouten in het ECD waardoor Novicare snel aanpassingen kan doen. Ruud: “We zien fouten snel in het systeem en daarnaast hebben we actueel inzicht in data, doordat data realtime beschikbaar is. Regioleiders kunnen snel de stand van zaken doorgeven aan de directie over de manier waarop de dienstverlening verloopt. Dat heeft veel toegevoegde waarde opgeleverd voor Novicare.”
  • Een resultaatverbetering door inzichten in de management informatierapportage. Door de verbetering van de datakwaliteit bleek dat 1 tot 2% van de uren niet in de rapportage zat. Dit heeft een positief effect op het verrekenen van de werkelijke inzet bij samenwerkingspartners.  

 

  • Novicare werkt met de nieuwe oplossing efficiënter en effectiever, onder andere doordat een aantal foutgevoelige processen en tijdrovende taken geautomatiseerd zijn. De medewerkers van Novicare werken nu met zuivere data en kunnen zich op hun kerntaken richten, zonder zich af te hoeven vragen of de informatie wel compleet en accuraat is. Daarnaast is de data gestandaardiseerd en is alles te zien in één overzicht.

 

Voor de langere termijn heeft Novicare met OGD de gewenste kennispartner in huis gehaald. OGD en Novicare werken al jaren prettig samen en zorgen samen dat Novicare zich richt op de juiste technische ontwikkelingen voor een toekomstbestendige managementinformatie-rapportage.

 

 

 

Group 844

 

"Met gestandaardiseerde data die op één plek staat heeft Novicare uniforme inzichten en real-time rapportages. Daardoor kunnen we fouten minimaliseren en krijgen we concrete inzichten in de dienstverlening. Dit levert toegevoegde waarde op voor onze organisatie.” 

 

Ruud Hofland | manager Ict & Facility bij Novicare

c02a411d-9bf2-4312-bf1a-5ab248ffa50c

.Andere verhalen