OGD bouwt een app in een dag voor PostNL

  • PostNL
1 app
in één dag
Amazon Web Services
cloud provider
Digitale transformatie
thema

PostNL wilde haar medewerkers graag helpen bij het inplannen van wijzigingen aan PostNL-punten, zoals het openen en sluiten van locaties. Ze kozen voor een app in een dag van OGD. Developers, gebruikers en stakeholders waren zo direct betrokken bij de ontwikkeling van de applicatie. Na een intensieve dag samenwerken hadden ze een app waarmee ze het openen en sluiten van locaties nu snel, gemakkelijk en centraal inplannen.

Dit is een snelle manier om te testen of er innovatieve manieren in ict mogelijk zijn Ellis Delahay, PostNL product owner
  • Uitdaging

  • Oplossing

  • Resultaat

Wat doe je als je medewerkers veel tijd kwijt zijn aan het inplannen van wijzigingen? PostNL stond voor deze uitdaging toen het openen en sluiten van PostNL-punten nog decentraal in Excel en Outlook werd ingepland. Om haar retailmanagers hierbij te helpen, wilde het postbedrijf een app ontwikkelen. Ze zagen hier wel tegenop, want ze verwachtten bij een nieuwe applicatie op maat een lang en kostbaar project. Alleen al het inventariseren van de eisen en beperkingen voor de applicatie duurt normaal gesproken twee dagen. En dan moet de ontwikkelfase nog beginnen! PostNL zocht dus een manier om snel een app te ontwikkelen, zonder dat dit ten koste ging van de kwaliteit.

OGD kwam met de perfecte oplossing: een app in een dag! Door ontwerpers, ontwikkelaars, gebruikers en stakeholders bij elkaar te brengen, kon OGD in één dag een app bouwen voor het postbedrijf.

PostNL en OGD werkten acht uur lang intensief samen om dit mogelijk te maken. Aan een lange tafel zat iedereen van back-end developer tot UX-designer om de applicatie te ontwikkelen. Zo konden ze snel en gemakkelijk communiceren. De gebruikers en stakeholders waren ook niet ver weg: aan de andere kant van de ruimte zat een testteam. Iedere twintig minuten testten zij met verschillende apparaten de nieuwste versie van de applicatie. Ze beoordeelden de levensvatbaarheid van de app, gaven feedback en maakten snelle beslissingen. Ook product owner Ellis Delahay (PostNL) en manager softwareontwikkeling Frank Molenaar (OGD) liepen rond om prioriteiten te stellen en beslissingen te maken.

Aan het eind van de dag was het resultaat indrukwekkend: een werkende app! Retailmanagers hoefden geen omslachtige handelingen meer te doen om wijzigingen aan PostNL-punten in te plannen. Met de nieuwe applicatie plannen ze op een gemakkelijke en snelle manier de wijziging centraal in.

En dat was niet het enige dat PostNL aan de dag overhield. Doordat gebruikers en stakeholders direct bij de ontwikkeling betrokken waren, hadden ze ook meer invloed op het proces. Zo kwamen ze er veel sneller achter wat ze wel en niet wilden. Ze namen beslissingen die anders weken hadden geduurd en gewenste ingrijpende veranderingen kwamen veel sneller aan het licht. Dit gaf PostNL meer inzicht in het ontwikkelproces en bovendien bespaarden ze hiermee kostbare tijd.

Ook een ict-uitdaging?

Wij staan klaar om het maximale uit jouw ict te halen. Of het nu gaat om de overstap naar de cloud,  een proactieve servicedesk of een app in een dag. Met onze hulp werken jouw medewerkers sneller, slimmer en met meer plezier. En we zijn pas klaar wanneer ict jouw organisatie optimale waarde oplevert.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Onze experts staan voor u klaar en maken graag een afspraak.

Contact
Klimmer